Groeiende verstedelijking is een mondiale uitdaging

Zowat 55 procent van de wereldbevolking woont op dit moment in steden. Deze trend van verstedelijking zet zich ook door: de VN verwacht dat 68% van de wereldbevolking tegen 2050 in steden woont. Hierbij zullen China, India en Nigeria verantwoordelijk zijn voor 1/3 van die toename. In Japan is de situatie anders: Japan is een van de meest verstedelijkte landen ter wereld. In 1950 woonde nog 53% van de bevolking in de stad – in 2014 was dat al 93%. Dorpen op het platteland verdwijnen in hoog tempo doordat jongeren naar de steden trekken voor werk. De achterblijvende ouderen vertrekken of overlijden.

In 2030 staat 1/3 van alle huizen in Japan leeg!

Het probleem van leegstaande woningen is ernstig. Er zijn 62,4 miljoen huizen in Japan. In 2018 bleek uit onderzoek dat 8,49 miljoen woningen in recordtempo leegstonden. Zelfs in Tokio wordt één op de tien huizen verlaten. En dit worden er alleen maar meer. De verwachting is dat 1/3 van alle huizen in Japan in 2030 leeg of verlaten zijn. Dit komt voor een groot gedeelte door de verstedelijking. Maar ook omdat Japanners een voorkeur hebben voor nieuwe woningen boven oude.

Japanse bedrijven bieden woonabonnement aan

Sinds het begin van de Covid-19-pandemie moedigen Japanse bedrijven hun medewerkers aan om thuis te werken. Het aantal thuiswerkers is hierdoor verdubbeld. Bestaande Japanse bedrijven speelden hier handig op in door woonabonnementen aan te bieden. Voor een lage, vaste prijs per maand kunnen thuiswerkers overal op het platteland wonen en werken. Dit idee geeft ontvolkte plattelandsgebieden energie, aldus de Japanse krant ‘Nihon Keizai Shimbun’ van de Nikkei-groep.

Twee voorbeelden uit de praktijk

– ADDress

ADDress wil een welvarende samenleving realiseren en tegelijkertijd het probleem van leegstaande huizen in het hele land oplossen. Dit doen ze door het introduceren van een nieuwe levensstijl. Hun bedrijfsmodel is simpel: zij maken landelijk gebruik van leegstaande huizen en bieden deze gemeubileerd aan voor een vaste prijs van rond de 308 euro per maand. In dit bedrag zijn de kosten voor elektriciteit, gas, water en internet inbegrepen. Het aantal abonnees op deze dienst is sinds de lancering vertienvoudigd. “Als je in een natuurlijk gebied bent, geeft dat meer mogelijkheden om te ontspannen. Het is ook beter voor de productiviteit”, zegt Akihisa Oikawa, een van de gebruikers van de dienst. Met zijn partner verandert hij regelmatig van plek. Bijvoorbeeld van een bergstad in het noorden van Tokyo, naar een dorpje bij de Stille Oceaan.

– Sanu

In dezelfde geest biedt SANU zijn klanten accommodatie aan in de pittoreske regio’s van Yamanashi en Nagano. Voor 55.000 yen (ongeveer 387 euro) per maand kunnen klanten via de abonnementsservice van SANU een kamer huren in de natuur. SANU is een lifestyle merk, opgericht in 2019. De filosofie van Sanu is in de kern heel eenvoudig. Zorg ervoor dat steeds meer mensen in contact komen met de natuur en dat ze het leuk vinden. Het leuk vinden van de natuur, leidt ertoe dat mensen proberen de natuur te beschermen. Als gevolg hiervan, verandert de levensstijl van mensen en ontstaat er een samenleving waarin mens en natuur in harmonie naast elkaar bestaan.

Hoop voor de regionale economie

Meer dan 2.000 mensen schreven zich in bij Sanu en staan inmiddels op de wachtlijst. Volgens een onderzoek, uitgevoerd in 2020 door internetprovider Biglobe, weerspiegelt deze rage een onderliggende trend. Ongeveer 60% van de ondervraagden zegt voorstander te zijn van het idee van een workation: een neologisme dat is ontstaan uit de Engelse woorden work en vacation.

Nomadenleven

Tegelijkertijd laten sommige Japanse bedrijven, zoals Yahoo, hun werknemers nu werken waar ze maar willen. De toename van deze mensen die voor een nomadenleven kiezen, is een nog grotere aanwinst voor de regionale economie en stopt de leegloop van het platteland. Om deze positieve ontwikkeling vast te houden zouden de lokale autoriteiten tegelijkertijd moeten werken aan een betere internet bereikbaarheid, zegt Matsushita Keita, professor aan de Universiteit van Kansai. Overigens kan dit model ook prima werken voor landen in Europa met dezelfde problemen, denk bijvoorbeeld aan Italië.

Bronnen

Télétravail. Au Japon, des abonnements pour des logements nomades: https://www.courrierinternational.com/article/teletravail-au-japon-des-abonnements-pour-des-logements-nomades

SANU: https://sa-nu.com/?lng=ja

ADDress: https://address.love/

Japanse bevolking krimpt als nooit tevoren: miljoen minder inwoners in vijf jaar tijd:https://www.hln.be/buitenland/japanse-bevolking-krimpt-als-nooit-tevoren-miljoen-minder-inwoners-in-vijf-jaar-tijd~ad4ac018/#:~:text=Japan%20is%20een%20van%20de,de%20steden%20trekken%20voor%20werk.

Want to Live in an Abandoned House in Japan? Here’s Why it’s Not Really ‘Free’: https://blog.gaijinpot.com/buy-abandoned-house-in-japan/